FINESSE

Trening a alkohol?!

Czy picie alkoholu w czasie uprawiania sportów może szkodzić? Jaki wpływ ma alkohol na efekty treningów? Wiele osób, które intensywnie ćwiczą, chcą wiedzieć, czy muszą rezygnować z napojów procentowych.

Każdy ma swoje sposoby na treningi. Jedni trenują rano, a drudzy wolą ćwiczyć zdecydowanie wieczorem. Wiele osób jednak pyta, czy spożywanie alkoholu może negatywnie wpłynąć na efekty, które chcemy osiągnąć.  Niestety z punktu naukowego powinniśmy w takiej sytuacji zrezygnować prawie całkowicie z napojów procentowych. 

Alkohol przed treningiem

Przed treningiem należy pamiętać przede wszystkim o odpowiednio zbilansowanym posiłku, ale spożytym w odpowiednim czasie. Należy jednak unikać alkoholu, ponieważ nie ma on dobrego wpływu na organizm i utrudnia osiągnięcie celu, czyli np. zbudowanie tkanki mięśniowej.  Dodatkowo osoby pod wpływem alkoholu mają większe problemy z koordynacją ruchową, a to grozi kontuzjami. Co więcej, alkohol działa odwadniająco, co bardzo źle wpływa na nasz organizm, którego nawadnianie w takiej sytuacji jest konieczne. Działa też moczopędnie, co tym bardziej odwadnia organizm osoby ćwiczącej. Innym negatywnym skutkiem picia przed treningiem jest zaburzenie procesu syntezy glukozy i mleczanów, a to może prowadzić do hipoglikemii. 

Alkohol po treningu 

Jeśli chcemy po wykonanym z pełnym zaangażowaniem treningu wypić alkohol, postawmy maksymalnie na jedno półlitrowe piwo, kieliszek wina lub jeden kieliszek wódki. Unikajmy jednak suto zakrapianych imprez, które mogą całkowicie zniweczyć to, co do tej pory osiągnęliśmy.  Alkohol upośledza proces regeneracji mięśni. Picie alkoholu po treningu podtrzymuje dłużej wysoki poziom kortyzolu we krwi, a to wydłuża katabolizm mięśni, czyli rozpad tkanki mięśniowej, przez co regeneracja przebiega znacznie wolniej.  

Dodatkowym argumentem jest zależność między kreatyną a alkoholem. Kreatyna zwiększa nawodnienie, a jak pisaliśmy wyżej, alkohol znacznie odwadnia organizm. W ten sposób napoje procentowe niwelują działanie kreatyny. Alkohol także utrudnia syntezę białek, a regeneracja polega właśnie na ich syntezie. 

Alkohol nie jest sprzymierzeńcem odchudzania

Alkohol dostarcza do organizmu puste kalorie, a jest ich w nim naprawdę dużo. Organizm w takiej sytuacji najpierw zajmuje się kaloriami z alkoholu, a tym spowalnia termogenezę, przez co kalorie z posiłków są dopiero następne w kolejności. Nie da się także zaprzeczyć, że alkohol znacznie wzmaga apetyt.  Wszystkie te czynniki powodują, że osiągnięcie upragnionego celu może oddalić się znacznie w czasie. Dlatego jeśli zależy Ci na powrocie do formy i zwiększeniu swojej aktywności fizycznej – zrezygnuj na czas treningów ze spożywania alkoholu. Będzie miało to zbawienny wpływ na skuteczność oraz Twoje zdrowie. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

FINESSE

Dom Uroda Zdrowia