FINESSE

Najpopularniejsze diety na świecie

Wiele osób marzy o pięknej sylwetce. Niektóre z nich przechodzą na restrykcyjne diety, których obecnie jest wiele. Wiadome jest, że każda z nich ma swoje grono fanów. Jednak czym się cechują oraz czym od siebie się różnią?

Modne diety a ich skuteczność

W internecie można znaleźć wiele diet odchudzających. Czy jednak wszystkie są skuteczne i czy któraś z nich może zaszkodzić? Warto pamiętać, że każda dieta powinna być indywidualnie dopracowana i w takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy doświadczonego dietetyka. My jednak skupimy się na opisaniu tych najpopularniejszych wraz z ich zaletami, ale także wadami.

Jakie czynniki ważne są przy wyborze diety?

Kiedy wybieramy dietę odchudzającą, powinniśmy wziąć pod uwagę kilka kwestii, m.in. czy kiedykolwiek byliśmy na diecie, czy lubimy samodzielnie gotować i czy damy radę wytrwać w ścisłej diecie dłuższy czas. Co ważne, trzeba pamiętać, że nagłe ograniczenie dostarczenia zasobów energetycznych oraz nagły spadek wagi nie jest zrównoważonym sposobem na odchudzanie. Takie działania mogą zaszkodzić także naszemu zdrowiu.

Najpopularniejsze diety odchudzające

Zdrowe dla serca tłuszcze – Dieta Śródziemnomorska

Dieta Śródziemnomorska oparta jest na produktach występujących w krajach otaczających Morze Śródziemne (Grecja, Włochy). Jej podstawową zasadą jest kładzenie nacisku na zdrowe dla serca tłuszcze – nienasycone oraz omega-3. Dieta ta świetnie sprawdzi się, kiedy jest się fanem roślin strączkowych, owoców morza, orzechów, produktów pełnoziarnistych, owoców i warzyw, ale także czerwonego wina. Trzeba jednak pamiętać o umiarze, ale jest on ważny przy każdej diecie.

Dieta, która pomaga kontrolować głów – Dieta South Beach

Opracował ją Arthur Agatston, kardiolog z Florydy, który stworzył ją w celu profilaktycznemu zapobieganiu wielu chorób, m.in. cukrzycy czy chorób serca. Dieta South Beach polega na kontrolowaniu głodu, zanim on się pojawi. Ma na celu zniszczenie procesu „głód-przejadanie się-przybieranie na wadze”. Dieta ta opiera się na chudym białku, niskotłuszczowym nabiale i dobrych węglowodanach pełnoziarnistych, warzywach i owocach. Pierwsza faza diety jest ścisła, trzecia faza natomiast ma być możliwością utrzymania jej na stałe w celu utrzymania zdrowia oraz prawidłowej wagi, jednocześnie ciesząc się co jakiś czas „niezdrowymi” smakołykami.

Równoważenie białek i węglowodanów – Dieta Strefowa

Dieta strefowa zakłada, że zróżnicowanie spożywanych posiłków – dodanie białka w celu zrównoważenia węglowodanów przy każdym posiłku i przekąsce – pomoże schudnąć i wyrównać metabolizm. Ma mieć także zbawienny wpływ na profilaktyczne zapobieganie chorobom przewlekłym.  Dieta dzieli się na 30-30-40 – odpowiednio procentowo rozłożone białko, tłuszcz i węglowodany. Chwalona jest za zróżnicowanie, ale niektórzy ostrzegają, że jest dość restrykcyjna i nie dostarcza pewnych składników odżywczych. Dlatego, jeśli jesteś zainteresowany tą dietą, skontaktuj się najpierw z dietetykiem, który dobierze indywidualnie jadłospis i odpowiednio zbilansuje posiłki.

Sposób żywienia jaskiniowców – Dieta Paleo

W diecie paleo nacisk kładzie się na nieprzetworzone produkty. Te, które spożywali ludzie w epoce paleolitu – ryby, chude mięso, warzywa bez skrobi, orzechy i owoce. Niestety dla niektórych jest niemożliwa do utrzymania ze względu na długą listę produktów zakazanych. Jednak argumentem za jej wprowadzeniem jest nie tylko zgubienie zbędnych kilogramów, ale także profilaktyczne zapobieganie przewlekłym chorobom. Badania dowodzą, że osoby żyjące w paleolicie cieszyły się lepszym zdrowiem, niż ludzie w obecnych czasach.

Kiedyś najpopularniejsza – Dieta Makrobiotyczna 

Dieta makrobiotyczna swego czasu była jedną z najpopularniejszych na świecie. Na czym polega? Jej bazą są produkty nieprzetworzone. Zalecane w trakcie jej spożywanie tzw. pełnej żywności, tj. pełne ziarna, owoce i warzywa. Co za tym idzie, skutecznie gubi się na niej kilogramy. Niestety najnowsze badania wskazują, że może ona prowadzić do wielkich niedoborów, a sztywne utrzymanie diety powoduje ponowny wzrost masy ciała. 

Niezależnie jaką dietą jesteście zainteresowani, pamiętajcie, że nieodpowiednio dobrana i zbilansowana nie przyniesie oczekiwanych skutków, a może także znacznie zaszkodzić. Dlatego tak ważna jest konsultacja z dietetykiem, który odpowiednio dobierze plan dietetyczny.

 

Materiał powstała przy współpracy z Beweistudio.pl – odchudzanie Poznań

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

FINESSE

Dom Uroda Zdrowia