FINESSE

Masz kiepską kondycję? Poznaj sposoby na jej poprawienie

Dlaczego niektórzy są w stanie przebiec kilka kilometrów bez większego wysiłku, a ty nie możesz złapać oddechu po krótkim biegu na autobus? Czy jest to rzecz genetyczna, czy całkowicie zależna od nas i co tak naprawdę znaczy mieć kondycję?  O odpowiedź na te pytania odpowiada nam  profesjonalny trener personalny .

Treningi personalne warszawa

Za tę zależność odpowiada wytrzymałość, czyli zdolność wykonywania określonego wysiłku, mimo towarzyszącego zmęczenia. Definiujemy ją na różnych płaszczyznach:

Mamy wytrzymałość angażującą tylko procesy tlenowe, gdzie praca polega na wykonywaniu nisko i średnio intensywnych wysiłków (bieganie, pływanie, zumba czy zajęcia w domu), tych spokojniejszych, ale dłuższych. Jeśli dopiero zaczynamy przygodę ze sportem, jest to nasza baza. Chcąc poprawić kondycję musimy doprowadzić się do odpowiedniego poziomu zmęczenia, a każdy trening będzie je nadbudowywał.

Budowanie zdrowej kondycji

Mamy także wytrzymałość beztlenową, kiedy wykonujemy średnio i mocno intensywny wysiłek (tabata, treningi obwodowe czy interwały). W dalszych etapach zaczynamy pracę na tych dwóch polach, a dodając treningi wzmacniające i siłowe, wreszcie pozbędziemy się trzęsących nóg.

Tylko w taki sposób zbudujemy prawdziwie dobrą kondycję. Mimo, że pewne genetyczne cechy mogą ułatwiać zadanie, w praktyce jest to rzecz, którą z łatwością poprawimy treningiem, a efekty zobaczymy niemal z dnia na dzień. Najtrudniejszy jest zawsze pierwszy kilometr. Ale zamiast odkładać przebiegnięcie go w nieskończoność, spróbujcie metody marszobiegu. Biegniemy ile jesteśmy w stanie, po czym odpoczywamy w trakcie żwawego marszu. A takie aktywne przerwy powinny być wykorzystywane również podczas każdego innego rodzaju ćwiczeń.

Bądź cierpliwy i słuchaj swojego ciała 

Słuchajcie swojego ciała i obserwujcie, jak organizm zachowuje się podczas treningu. Praca nad sobą nigdy nie jest łatwa. Jednak z czasem, kolejne działania zaczynają przychodzić coraz naturalniej, a efekty dają nieopisaną satysfakcję. Aby poprawić kondycję, trzeba postarać się przekroczyć swoją strefę komfortu i dobrze się zmęczyć.

 

Partner materiału – Personalnetrenigi.com – treningi personalne Warszawa
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

FINESSE

Dom Uroda Zdrowia